Hva er lymfemassasje og hvordan virker lymfesystemet?

Hva er lymfemassasje og hvordan virker lymfesystemet?

Lymfemassasje er en myk og avslappende behandling som passer alle, og spesielt om man har en del smerter og stølhet i kroppen. Det benyttes spesielle massasjeteknikker som øker transporten av lymfevæske og stimulerer aktiviteten i lymfesystemet.

Hva er lymfesystemet?

Lymfesystemet er kroppens avfallstransport og en viktig del av immunforsvaret.

Man kan nesten si at lymfesystemet fungerer som en støvsuger – hvis det blir for mye «søppel», kan det lett stoppe seg i slangen. Røret må holdes rent for å fungere optimalt.

Mens blodet strømmer med hjerterytmen, 60 til 100 ganger i minuttet, har lymfesystemet en egen pumpe som klemmer bare 2 til 12 ganger i minuttet. Ved tregt lymfesystem (lavt intervall på klemmingen) kan man få hevelser, smerter og stivhet.

Andre symptomer på tregt lymfesystem kan være cellulitter, kramper/senedrag i ben, hevelser i ankler, rastløse ben, uro/stress i kroppen, frossen, hevelse i fingre etter mosjon.

NB disse symptomene kan også komme av andre årsaker, er du i tvil er det viktig å konsultere lege!

Hva skjer i kroppen ved lymfemassasje?

Lymfesystemet jobber dårligere ved stress. Hvis vi kobler av og nyter, så øker også lymfesystemets funksjon.

Ved lymfemassasje blir muskulaturen mer elastisk fordi man får i gang lymfesystemet og fjerner slaggstoffer. Og med mindre «skrap» i kroppen, vil også næringsstoffene komme seg bedre til cellene våre. Når man fjerner overflødig veske og slaggprodukter, er det viktig å drikke masse vann eller grønn te, ellers kan man føle seg dårlig etterpå. Det er også viktig med nok søvn.

En artig metafor på dette er at når man rydder og vasker i huset, da bruker du mye energi og du svetter kanskje en del når du står på. Du blir tørst og sliten. Det gjør kroppen også ved lymfemassasje, som kan sees på som en opprydning/vask av kroppen.

Ved lymfemassasje kan man føle seg bedre fra et par dager til noen uker, eller bare der og da. Det avhenger av din tilstand før behandlingen, og hvor ofte man får behandling. Det er å anbefale å få lymfemassasje en gang i uka i 3-4 uker, for deretter med et par ukers mellomrom, og tilslutt vedlikehold en gang i måneden.

Hva du kan gjøre selv?

Det er lurt å gi kroppen din nok vann, hvile og balansert kost uten masse sukker og fine hveteprodukter. Det er også viktig med bevegelse uten høy pulsheving, f eks det å gå en tur. Hard fysisk trening øker ikke lymfesirkulasjonen i seg selv.  Lymfesirkulasjonen blir også aktivert ved dype pust, 5 ganger etter hverandre. Dette er noe du kan gjøre mange ganger om dagen, både på jobb, og hjemme og når du står og venter på bussen!

Du kan også gjøre egenmassasje! Da kan du behandle deg selv hver dag! Det er enkle strykninger over hele kroppen i riktig retning mot «lymfestasjonene». Du vil få en enkel demonstrasjon og en «bruksanvisning» på dette når du er hos meg.

Denne egenmassasjen er også veldig fin å bruke ved uro, redsel og negativ følelser.

Ved å få fart på lymfesystemet blir kroppen glad, sterk og smidig!

img_0350 img_0550

Hvis du likte denne artikkelen, del gjerne med dine venner:

Webutvikling og design: Sveum Design AS